Autumnist

Vlado Ďurajka začínal jako Abuse a coby jednohlavý soubor si to rozdával s EBM, zastoupený na několika kompilacích. Abuse jako ozvěna staré počítačové střílečky se však rychle vyvíjel jinam. Po EP Sleepfields, které ještě bylo one man show v duchu IDM, k Abuse přišla rytmická sekce Nylon Union a DJ Hlavolam a byl tu živý, koncertující band. Mluvilo se o nové desce (The Great Outdoors), plánovaly koncerty za slovenské hranice, dálnice vede všemi směry a Abuse měli rychle našlápnuto k nejpozoruhodnějšímu seskupení široko daleko. Ubrali samplů a ztenčili pásma sekvencerů, urbanistický ambient dostal chutné acidjazzové konotace, ale zároveň odkazoval k britskému UK garage. V době, kdy se „živé elektronické“ kapely vyžívaly v jungleové rytmice a ovládnutém danceflooru. S novým, tentokrát eponymním albem změnili i název, ačkoliv The Autumnist kopírují personální obsazení Abuse. Do pozadí zdánlivě ustupují elektronické elementy i turntablismus, více jsou slyšet akustické nástroje. Elektrochemický urban sound je i nadále změkčován, nastupují od pohledu analogové zvuky, přidávají se vzpomínky na filmovou hudbu. Vokální linka Tracy Miller v tracku The Shore pomáhá vytvořit hitovou jedničku, i když ani zdaleka nevystihuje pestrobarevnost alba a jeho zvukový rejstřík. Grime-dubstepové vrstvy prostupují breakbeatem, ale temný nádech alba je neustále a podivně relativizován akustickými prvky, falešnými „dechovými“ samply a zvláštní, dvojlomnou atmosférou. Kapela, která když chvíli aktivně nefunguje, hned si toho všimnete.