Po dlouhých čtyřech letech přichází autor kritikou i posluchači ceněného opusu The Great Outdoors s novým albem. Zároveň přichází s novým pseudonymem, kterým podepisuje svou tvorbu – ABUSE se mění v THE AUTUMNIST.
ABUSE rád manifestoval svou škodolibou obsesi křížením nejrůznějších hudebních prvků a nejinak tomu je i na čerstvém eponymním albu The Autumnist. Nápad dát v jediné písni dohromady reggae rytmiku, pseudo-klarinet, operu a valčík zní přinejmenším podezřele, ale tento nezvyklý nepořádek je na novém albu použit nenápadně, rafinovaně a zcela funkčně. Veškeré prvky té podivuhodné koláže jsou přitom podřízené až téměř písňové formě skladeb a, jak bylo i u Abuse zvykem, pečlivě budované atmosféře.
Na rozdíl od předcházejících nahrávek autor na nové desce využívá mnohem méně samplingu, jádro rytmiky tvoří živé bicí a baskytara a navíc přibyla i hromada true-analogových syntezátorových melodických oblouků. The Autumnist se pohybuje v jakémsi bezčasí, kde se jeho staromilské manýry - foukací harmonika, trubka, zvonkohra nebo akordeon – setkávají s nadšením pro současnou hudbu. To platí o téměř dubstepově zabarvené skladbě The Shore, v níž autor znovu spolupracuje s hostující vokalistkou Tracy Miller, ale i zbytku alba, kde dostávají prostor glitche, lehce naivní grime zvuky i post-rockový chlad.